Nieuwegein treft maatregelen om verkeerssituatie bij school veiliger te maken
Nieuws
620
keer gelezen
NIEUWEGEIN • De gemeente Nieuwegein gaat een aantal verkeersmaatregelen treffen om de situatie bij het Oosterlicht College veiliger te maken. Dat staat in een brief van het college aan de gemeenteraad.
Dit naar aanleiding van zorgen van ouders van leerlingen van het Oosterlicht College over de verkeerssituatie aldaar. Tijdens de Avond voor de Stad op 7 maart heeft een bezorgde ouder, de heer Kool, gebruik gemaakt van zijn inspreekrecht om dit aan te kaarten.
Wethouder Marieke Schouten heeft op die avond beloofd om de raadsleden te informeren over de maatregelen die rond de school getroffen zijn en over de evaluatie van die maatregelen. Daarnaast hebben bezorgde ouders op 23 februari een brief gestuurd naar het college en de raad.
Nieuwe maatregelen
Dit alles heeft ertoe geleid dat de gemeente Nieuwegein vóór 10 mei een aantal nieuwe maatregelen treft:
- Het keerverbod wordt aangegeven met een dubbele streep op de Marconibaan (6 april reeds gerealiseerd).
- De hekken zijn weggehaald en worden vervangen door paaltjes.
- Het looppad naar de school wordt verbeterd.
- Er komt een stuk fietspad langs de Marconibaan dat aansluit op de oversteek. Besloten is een beperkt stuk te doen, omdat een heel vrijliggend fietspad als consequentie heeft dat er acht bomen gekapt moeten worden. Gezien de tijdelijkheid van deze maatregel is ervoor gekozen om geen apart fietspad aan te leggen.
- Er komen drempels op de Marconibaan, ook nabij de Plettenburgerbrug.
- De aangebrachte fietsstroken op de Marconibaan worden duidelijker zichtbaar gemaakt.
Bouwlocatie naast school
In december 2023 is de woningbouw van het Havenkwartier gestart. De bouwlocatie ligt naast het Oosterlicht College. De Dieselbaan, tussen het Havenkwartier en het Oosterlicht College, is ingericht als werkterrein. Voorheen gebruikten ouders deze straat om hun kinderen af te zetten met de auto.
Samen met het Oosterlicht en met de aannemers heeft de gemeente gesproken over maatregelen voor de veiligheid van de fietsende scholieren. Naar aanleiding hiervan zijn er eerder al verschillende maatregelen genomen.
Voorbeelden hiervan zijn een aparte Kiss & Ride strook op de Marconibaan, fietsstroken om de fietsers op de Marconibaan te begeleiden, verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur en het plaatsen van waarschuwingsborden.
‘Volkomen onverantwoord’
Deze maatregelen hadden echter onvoldoende effect. “Fietsers moeten nu de rijbaan op. De leerlingen moeten tussen de bussen, vrachtwagens, auto’s en trekkers (bouwverkeer) van school naar huis fietsen”, meldde de Fietsersbond. “Het is volkomen onverantwoord. Hoewel er wat borden geplaatst zijn, is de verkeerssituatie met slecht weer nog steeds een zorg.”
Het college gaat ervanuit dat de nieuwe maatregelen de situatie voor fietsende scholieren wél beter maakt.